Πώς λειτουργεί η απάτη
Με το caller ID Spoofing, οι απατεώνες σας τηλεφωνούν από έναν αριθμό που φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζά σας, συνήθως από τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών. Δεν παραβιάζουν τα συστήματα της τράπεζας, αλλά χρησιμοποιούν ειδική τεχνολογία για να αλλάξουν το αναγνωριστικό του καλούντος αριθμού. Πιθανά θύματά τους είναι ιδιώτες ή και εταιρείες.
Οι επιτήδειοι προσποιούνται ότι είναι υπάλληλοι της τράπεζας και συχνά χρησιμοποιούν το όνομα πραγματικού υπαλλήλου για να σας πείσουν. Σας ζητούν να τους αποκαλύψετε ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία σας, όπως κωδικούς e-Banking, αριθμούς καρτών, PIN και OTPs, με σκοπό να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς σας και να σας αποσπάσουν χρήματα.
Μπορεί επίσης να αναφέρουν πληροφορίες όπως τα πρώτα 6 ψηφία μιας χρεωστικής κάρτας σας. Έχετε υπόψη σας ότι τα πρώτα 6 ψηφία του αριθμού κάρτας είναι κοινά σε όλες τις κάρτες και αφορούν τον BIN (Bank Identification Number), δηλαδή τον αριθμό ταυτοποίησης της τράπεζάς σας.
Πολλές φορές δέχεστε μια τέτοια κλήση αμέσως μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια εξαπάτησής σας. Στη 2η αυτή κλήση, οι επιτήδειοι ισχυρίζονται ότι η τράπεζα εντόπισε την προσπάθεια εξαπάτησης και σας καλεί για να σας προστατέψει. Μπορεί να σας ενημερώσουν ότι δήθεν θα κλείσουν τον λογαριασμό σας ή θα ακυρώσουν την κάρτα σας.
Πώς μπορείτε να προστατευτείτε
Πρέπει είστε πολύ προσεκτικοί με κλήσεις που φαίνεται να προέρχονται από την τράπεζά σας και στις οποίες κάποιος σας ζητά ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία. Να θυμάστε ότι η τράπεζα δεν ζητάει ποτέ να αποκαλύψετε τέτοια στοιχεία όταν επικοινωνεί μαζί σας.
Οι απατεώνες ακολουθούν κάποιες κοινές τακτικές που πρέπει να σας κινούν υποψίες:
- Δεν σας αφήνουν χρόνο να σκεφτείτε ή να ζητήσετε πληροφορίες.
- Προσπαθούν να σας αποτρέψουν να επικοινωνήσετε με την τράπεζά σας.
Τερματίστε την κλήση και καλέστε εσείς στον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς σας αν υποψιάζεστε ότι το τηλεφώνημα δεν είναι αξιόπιστο ή αισθανθείτε ότι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν, ιδίως αν το πρόσωπο που σας καλεί:
- Σας προτρέψει να κάνετε μια εικονική συναλλαγή για να πάρετε κάποιο επίδομα ή επιστροφή ποσού.
- Σας ζητήσει να μεταφέρετε τα χρήματά σας σε κάποιον δήθεν ασφαλή λογαριασμό που θα σας υποδείξει ή να κάνετε ανάληψη από ΑΤΜ.
- Προσπαθήσει να σας πείσει ότι έχετε πέσει θύμα απάτης και γι’ αυτό θα στείλει άνθρωπο από μεταφορική εταιρεία στο σπίτι σας για να του δώσετε την κάρτα σας, το PIN σας ή και χρήματα.
- Ισχυριστεί ότι μηνύματα με κωδικούς μιας χρήσης που λάβατε κατά τη διάρκεια της κλήσης τάχα από την τράπεζα προορίζονται για την ακύρωση μιας ψεύτικης συναλλαγής.