Πόσο εύκολα μπορεί ένας μαθητής να ανακαλύψει τα ατομικά χαρακτηριστικά του και να φτάσει γρήγορα και αποτελεσματικά στον τελικό στόχο;
Για να γίνει η διαδικασία αυτή της χαρτογράφησης είναι απαραίτητο οι έφηβοι να έρθουν σε επαφή με ποικίλα προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Διερευνούν με αυτόν τον τρόπο πλήθος ατομικών χαρακτηριστικών μέσα από τη συμπλήρωση πολλών διαφορετικών ψυχομετρικών εργαλείων (τεστ και ερωτηματολόγια):
- Ερωτηματολόγιο προσωπικότητας
- Ερωτηματολόγιο επαγγελματικών ενδιαφερόντων
- Ερωτηματολόγιο ατομικών/προσωπικών ενδιαφερόντων
- Ερωτηματολόγιο επαγγελματικών αξιών (ηγετική θέση, ανάληψη πρωτοβουλιών, αναγνώριση, συνεργατικότητα, έλεγχος, δομή κ.ά.)
- Ερωτηματολόγιο ατομικών αξιών (δόξα, φήμη, ρουτίνα, ανεξαρτησία, κ.ά.)
- Τεστ ικανοτήτων (όπως ταχύτητα και ακρίβεια αντίληψης, μηχανική ικανότητα, αντίληψη χώρου, ικανότητα επαγωγικών συλλογισμών, μαθηματική ικανότητα, γλωσσική ικανότητα, παρατηρητικότητα, ευχέρεια στη χρήση αριθμών, πρωτοτυπία σκέψης κ.ά.)
- Ερωτηματολόγιο λήψης απόφασης (πόσο ικανός είναι ο έφηβος να αναλάβει την ευθύνη της επιλογής του και να μπορέσει αυτόνομα να μεταβεί στην ενηλικίωση;)
Πέρα από το πλήθος των ερωτηματολογίων που προσφέρονται στην αγορά και τα οποία βοηθούν εξαιρετικά στην αποκωδικοποίηση των ατομικών χαρακτηριστικών, απαραίτητο στάδιο του κάθε προγράμματος επαγγελματικού προσανατολισμού είναι και η συμβουλευτική συζήτηση/συνάντηση με εξειδικευμένο και πιστοποιημένο σύμβουλο σταδιοδρομίας.
Η σωστή ανάγνωση, καθώς και η σύνθεση και η ερμηνεία των παραγόντων που προκύπτουν από τα αξιολογητικά εργαλεία πραγματοποιείται μόνο από τους ειδικούς και η τελική χαρτογράφηση των χαρακτηριστικών των μαθητών γίνεται από τους συμβούλους σταδιοδρομίας.
Τις συμβουλές έχει επιμεληθεί η Βίκη Παυλίδη, Ειδική Παιδαγωγός (ΜΑ), Εκπαιδευτική Ψυχολόγος (MSc, HCPC/UK) και Σύμβουλος Σταδιοδρομίας (ΜΑ).